čtvrtek 3. září 2015

The True Cost

Nedávno jsem viděla dokument s názvem The True Cost a myslím si, že zrovna blogerky by se na něj určitě měly podívat.

Dokument o oblečení, které nosíme, o lidech, kteří ho vyrábějí, a o vlivu tohoto průmyslu na náš svět. The True Cost nás nechá nahlédnout za oponu a ukáže nám příběhy a fakta, o kterých se nemluví. Jaká je skutečná cena našeho oblečení?


U blogerek je velmi populární rubrika "New in" a ani se nedivím. Slouží k inspiraci, tipu kam si pro jaký kousek zajít nebo prostě jen k pochlubení. Čtu si takové články ráda, protože nakupovat moc nechodím a aspoň vím, co se tak zrovna prodává. 
Co se mi ale moc nelíbí je, když si někdo koupí každou blbůstku, kterou uvidí aneb "já na to přece mám, tak si to koupím i když si to na sebe stejně nikdy nevezmu" Pokud patříte mezi ty, co bezmyšlenkově nakupují, tak neváhejte a na tento dokumentární film se podívejte.

Nejvíce se film zabývá takzvanou rychlou módou. Tu bych definovala asi tak, že si koupíte nové super boží tričko z nové kolekce, pár dní ho nosíte a za týden si jdete koupit nové ještě suprovější tričko z další nové kolekce, protože nová kolekce přichází snad každý týden. Naštěstí pro nás toto oblečení koupíme za pár korun. Jak to, že může být tak levné? Stačí přesunout výrobu do rozvojových zemích. - A právě tam se s námi film vydá. Lidé v Bangladéši, Indii a dalších zemích jsou nuceni pracovat ve špatných podmínkách za minimální mzdu. Když se někdy vzbouří, vedení je zmlátí a pokračuje se dál. Ještě předtím ale musí být z čeho vyrábět. O to se zase postará monopolní společnost, která farmářům v těchto zemích prodává předražená a upravená semena, kvůli kterým se většinou farmáři zadluží. Ačkoliv jsou totiž tato semena strašně bezva věc ( samá chemie ) slibující, že na ně nepůjdou žádní škůdci, opak je pravdou a tak přichází další nutnost - drahý a škodlivě nadupaný postřik od stejnojmenné společnosti. Ono totiž vůbec nevadí, že mnoho lidí onemocnění a jejich děti se rodí s různými postiženími. Hodná společnost jim totiž prodá léky! Proč s tím jejich vláda nic nedělá? Protože kdyby se například zvýšila minimální mzda, společnosti by přesunuly svoji výrobu jinam. A tak musí dělníci dál pracovat za to málo, protože jinak nebudou mít vůbec nic. 
Další věc, kterou se dozvíme je obrovské znečišťování přírody. 
"Móda je dnes druhým největším průmyslovým znečišťovatelem na zemi, hned za naftovým průmyslem"



Poslední věc o které bych se chtěla zmínit je katastrofa v továrním komplexu Rana Plaza v Bangladéši. Dělníci zde pracovali v budově, která měla trhliny a ačkoliv upozorňovali, že je to nebezpečné, vedení to nezajímalo a donutilo je pracovat. Komplex se zřítil a zahynulo zde přes 1000 lidí

Ačkoliv se moc nestarám o to, co nosím/čím se maluju/co jím atd. tak tohle je něco, nad čím mi zůstává rozum stát. Nechápu jak je možné, že se ve 21. stoletím dějí takové věci a dá se říct, že oblečení pro nás vyrábí vlastně otroci. Naštěstí existují lidé, kteří proti tomuto bojují ( více v dokumentu ).



Sice v těchto obchodech taky nakupuji, ale vždy si několikrát rozmyslím, zda danou věc opravdu potřebuji a využiji ( proto u mě New in články budou jednou za sto let :D ) a když chci ulovit nějaký pěkný kousek a nemám představu jaký, zamířím do second handu. 

Jak jste na tom vy? Kupujete si vše co vidíte, nebo si prvně promýšlíte, co vlastně chcete? 


10 komentářů:

  1. Děkuji za doporučení, na ten film bych se mohla podívat určitě :). Patřím spíše mezi ten typ lidí, co vše dobře promýšlí, ale čas od času si udělám radost jen tak, když na něco pěkného narazím :).

    OdpovědětVymazat
  2. Tak na to se musím rozhodně podívat, jsem ráda, že jsem nad koupí čehokoli začala více přemýšlet a naučila se nepodléhat každému módnímu trendu :-).

    OdpovědětVymazat
  3. tak to je jasný, dneska se na něj podívám! díky za článek :)
    www.plesatazpevacka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Tak na to se určitě podívám, takovéhle filmy mě zajímají:) koukala jsem i na ten seriál s blogerkama Sweatshop - Deadly fashion se to jmenovalo myslím:)
    One blondie life

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O tom jsem neslyšela, děkuji za tip :)

      Vymazat
  5. Upřímně si myslím, že každý si rozmýšlí co koupí a co ne. Jen někteří nakupují více a někteří méně. A nikdo si nekoupí tričko na jedno použití, to opravdu ne. A pokud tak je to opravdu maličko lidí....skoro nikdo. Ale chápu, kam jsi tím mířila, i když mi to přišlo přitažené :) Bohužel si nemyslím, že i po schlédnutí, což plánuju se náš svět nějak změní. Je to téměř nemožné a myslím, že by přišel obrovský pád průmyslu, ztráta pracovních pozic a vše by šlo k horšímu.
    http://chaoticandglamour.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitá nadsázka tam je, to ano :) Bohužel také nevěřím, že se svět plánuje nějak změnit.

      Vymazat
  6. Já se rozmýšlím docela dost, už jen proto, že asi jako každý student nechci vyhazovat peníze jen tak do koše a za zbytečné věci..:)
    www.getmovincz.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, já jsem jakožto student hroznej škrt :D :)

      Vymazat
  7. Tak to já si vždycky promyslím, co potřebuju :) A teda i dost chodím nakupovat do sekáčů, protože tam nakoupím věci, který pak u nikoho nevidím a hlavně za pár korun. Většinou mi totiž přijdou věci z řetězců hrozně předražený a ta kvalita je občas hodně špatná

    OdpovědětVymazat